DE NIEUWE KLEREN VAN DE KEIZER,НОВЫЕ ОДЕЖДЫ КОРОЛЯ.
Продолжаем читать сказку. Ее звучание на сайте

http://www.wordtheque.com/pls/wordtc/new_wordtheque.w6_context.more_context?parola=0&n_words=1&v_document_code=13914&v_sequencer=9700&lingua=nl


"Ik zou wel eens willen weten hoever ze met de stof zijn," -dacht de keizer op een dag, maar hij kon zichzelf er niet toe krijgen om te gaan kijken, want het werd hem wat zwaar, als hij eraan dacht dat iedereen die dom was of slecht voor zijn ambt, het niet zou kunnen zien.
Hij was weliswaar overtuigd dat hij voor zichzelf niet bang hoefde te zijn, maar hij wilde er toch eerst iemand anders op afsturen om te kijken hoe het ermee stond.
Maar de keizer wist niet meteen wie hij naar de wevers zou sturen, want alle mensen in de hele stad hadden gehoord wat de kracht van de stof was; en nu waren ze allemaal benieuwd hoe dom of ondeugdelijk hun buurman was.

НОВЫЕ СЛОВА СКАЗКИ :

"Ik zou wel eens willen weten -Хотел бы я наконец узнать

hoever- насколько
ze met de stof zijn - они с материалом готовы
om te gaan kijken - пойти посмотреть
want - потому что
het werd hem wat zwaar- это было для него тяжело
het niet zou kunnen zien- этого не могут видеть
weliswaar overtuigd- хотя и правда убежден
niet bang hoefde te zijn - нет необходимости быть испуганным
eerst iemand anders - вначале кто-либо другой
afsturen - направлен
hoe het ermee stond- как там обстоят дела
hadden gehoord - слышали
wat de kracht van de stof was- какова сила материала

benieuwd - заинтерсован
hoe dom - как глуп
ondeugdelijk hun buurman was- как недоразвит его сосед

DE AANKOMST. ПРИБЫТИЕ.
Используем новые слова прошлого урока для перевода следующего текста.

De Dijkstra''s zijn op een vrijdagmorgen gearriveerd.
Hannie: Kijk Ma! Daar komt een vliegtuig! Misschien komt het uit Amerika.
Moeder: Ik heb op de monitor gekeken. Het vliegtuig dat uit Amerika komt, zal een half uur te laat zijn.
Wim : He, wat vervelend! Nu moeten we nog meer dan een half uur wachten voordat ze komen.
Moeder: Ja, ik kan het niet helpen. We kunnen eerst een kopje koffie gaan drinken in het restaurant.
Wim : Hebt u de kinderen van Oom Cor en Tante Jane al ontmoet?
Moeder: Ja, toen Pa en ik in Amerika waren, zeven jaar geleden. Toen waren de kinderen nog erg klein.
Wim : Zijn ze aardig?
Moeder: Ze zijn erg aardig, maar ze zijn wel anders. Amerikanen hebben andere gewoonten dan Nederlanders.
Wim : Wat bijvoorbeeld?
Moeder: Dat zul je wel merken zodra ze er zijn. 316 uit Chicago is zopas geland. Dat moeten ze zijn!''
Vader : Nu moeten ze nog door de douane.
Henk : Kijk! Daar is onze familie! Een man, een vrouw, en twee jongelui - een jongen en een meisje.
Moeder: Ja, de man met de twee grote koffers is mijn broer, Oom Cor. En de vrouw naast hem is Jane, zijn vrouw. En de jongen en het meisje zijn Jim en Jan.
Wim : Ik vind Jan knap!
Hannie: Ik hoop dat ze ook aardig is!
Moeder: Dag, lieve mensen! Hebben jullie een goede reis gehad?
Cor : Ja hoor, heel goed! Hoe gaat het met jullie?
Moeder: Ook heel goed. Welkom in je vaderland!
June : Hallo! Zijn dat jullie kinderen?
Moeder: Ja, dat is Wim, dat is Hannie en dat is Henk.
June : Hi, ik bedoel Dag!
Hannie: Dag. U spreekt goed Nederlands.
June : Ik doe mijn best.
Vader : De oude mensen gaan met de auto maar de jonge mensen moeten met de trein en tram.
Jim : Wat is een tram?
Wim : Dat is een soort trein die in de straat rijdt.
Jane : Wat groen is alles in Nederland! Is dat een molen?
Hannie: Ja, dat is een echte Hollandse molen. Dat is een molen die water pompt. Andere molens kunnen koren malen en nog veel meer.
Jim : Wat is koren?
Wim : Koren is iets (something) dat je gebruikt voor brood. Kijk, dat is ons huis. June : How cute!
Hannie: Ja, leuk he?

Тренируемся в построении предложений, в разговорной речи!
ПРОЧИТАВ И ПЕРЕВЕДЯ ПРЕДЫДУЩИЙ ТЕКСТ, ПОСТАРАЕМЯ ОТВЕТИТЬ НА ВОПРОСЫ К НЕМУ:
Was het vliegtuig op tijd?
Hoe wist Moeder dat het vliegtuig te laat was?
Waar kwam het vliegtuig vandaan?
Hoe lang moesten ze wachten?
Wat konden ze eerst doen?
Waar konden ze een kopje koffie drinken?
Had Moeder de kinderen van haar broer al gezien?
Wanneer had ze Jim en June gezien?
Zijn Nederlanders anders dan Amerikanen?
Hoe wist Hannie dat het vliegtuig gearriveerd was?
Wat doe je met koren?
Hoe vindt Wim Jan?
Hoe was de reis geweest?
Hoe is June''s Nederlands?
Wat is een tram?
Hoe gingen de ouders van de kinderen naar huis?
Hoe gingen de kinderen naar huis?
Wat kan een molen doen?
Hoe vond June het huis van de Van Dams?
Hoe vindt Hannie hun huis?
Reis je veel per vliegtuig?
Zijn vliegtuigen altijd op tijd?
Heb je al met de KLM gevlogen?
Heb je al een molen gezien?
Heb je al in een tram gereden?

Для перехода к следующему уроку выполним все упражнения этого урока и правильном произношении нидерландских слов, слушая звучание сказки на указанном сайте.
По просьбам изучающих нидерландский язык ,в следующем уроке публикуем тему : "Рассказ о себе". Эта тема разбирается в посольстве Нидерландов с желающими получить визу в страну для проживания и работы в ней.

Ccылки на другие страницы, посвященные изучению нидерландского языка
Остальные уроки нидерландского языка
Как не умереть от безответной любви. И другие ответы на ваши вопросы.Духовная переписка.
Напишите мне


 
Hosted by uCoz